Luxury Climate Control was een optie op de W203/W209-modellen en kan eenvoudig achteraf worden ingebouwd, de bedrading voor de besturingseenheid bleef ongewijzigd, waardoor dit een plug-and-play upgrade was.
Het systeem biedt enkele voordelen ten opzichte van de standaard bedieningskop, maar het grootste verschil is aantoonbaar cosmetisch.
Mercedes adverteert de eenheid als volgt:
'Als u comfort naar een heel nieuw niveau wilt tillen, is er ook een optionele luxe klimaatregeling beschikbaar.Met dit gebruiksvriendelijke systeem kunnen de inzittenden hun ideale temperatuur en luchtstroom binnen hun eigen individuele klimaatzone instellen. Het beschikt ook over sensoren voor zon en vervuilende stoffen, samen met stof- en koolstoffilters, om een frisse cabineomgeving te behouden.'
Auto's die in de fabriek waren voorzien van Luxury Climate Control, hebben de volgende verschillen ten opzichte van standaard:
Het is heel goed mogelijk om deze extra onderdelen te monteren, maar extreem tijdrovend en duur.Deze extra's zijn niet vereist om het eigenlijke bedieningspaneel achteraf te monteren .
'Facelift' verwijst hier naar cosmetische aanpassingen en niet naar een geheel nieuwe generatie C/CLK. Deze gids bevat mijn facelift-installatie, maar het proces is grotendeels identiek voor auto's van vóór de facelift. Het artikel is geannoteerd waar het proces verschilt.
Standaard (links) - 4 draaiknoppen voor temperatuur/ventilator instelling.
Luxe (rechts) - Rode en Blauwe knoppen voor temperatuur plus een LCD-scherm met oranje verlichting. Extra knop voor vervuilingsfilter.
Standaard (links) - 4 draaiknoppen met chromen accent voor temperatuur/ventilator instelling.
Luxe (rechts) - 2 grote draaiknoppen met chromen accent voor ventilator/luchtrichting, LCD scherm en aparte knoppen voor temperatuurregeling. Extra knop voor vervuilingsfilter.
Luxe klimaatbeheersingsunits zijn relatief eenvoudig te verkrijgen op eBay, zo niet in het VK dan in Duitsland. Zoek naar 'klima*' op Duitse eBay. Verwacht op het moment van schrijven iets tot £ 150 te betalen, inclusief bezorging, als u een later apparaat van het vasteland van Europa koopt.
Er is opgemerkt dat heel af en toe eenheden weigeren te werken in een bepaalde auto, en dat is gemakkelijk te zien (Luxe klimaat kreeg geen officiële retrofit aangeboden). In het zeldzame geval dat er een incompatibiliteit wordt gevonden, hoeft u zich geen zorgen te maken; een onverenigbaar apparaat zal uw auto niet beschadigen, verkoop het apparaat en koop een ander.
De installatie is zeer eenvoudig en vereist alleen de verwijdering van de radio-omlijsting (pre-facelift) of de onderste klimaatregeling (facelift).
De unit heeft 2 elektronische aansluitingen (rechts) ; een kleine zwarte connector die eenvoudig wordt losgetrokken en een grote multistekker die kan worden verwijderd zodra de grijze pal is losgemaakt.
Het is op dit moment een goed idee om uw apparaat te testen, het moet klimaatdetails weergeven met het contact aan en oplichten met de lampjes.
De volgende stap is om de Luxury-eenheid fysiek op uw bestaande fascia te monteren. De oude unit wordt vastgehouden met 4 T20 Torx-bouten (links) , verwijder deze, verwissel de units en draai de schroeven voorzichtig vast.
Monteer vervolgens de bedradingsconnectoren, het dashboard en de rest van de verwijderde bekleding om toegang te krijgen.
De nieuw geïnstalleerde unit zou moeten aangaan met de ontsteking (rechts) .
De klimaatregeleenheid onthoudt de positie van de luchtregelkleppen van de auto waarin deze voor het laatst is geïnstalleerd, of als deze nieuw is, worden deze waarden niet ingevuld.
Er moet een reset van de unit worden uitgevoerd, zodat de positie van deze kleppen wordt gereset en aangeleerd. Om de unit te resetten, houdt u de ontwasemings- en recirculatieknoppen > 5 seconden ingedrukt, indien succesvol knipperen beide LED's en zal de unit de klepmotoren laten draaien om hun positie te normaliseren.
Als er na een reset geen lucht naar sommige ventilatieopeningen wordt geleid, is een reis naar Mercedes vereist om de auto op STAR te coderen voor het nieuwe systeem. Reken op ongeveer € 30,-. In mijn geval was dit niet nodig.
« Ga terug